اگر خودرو را در محلی پارک میکنید که احتمال میدهید پلیس آن را به پارکینگ ببرد حتما از آزاد بودن رابط گیربکس و موتور مطمئن شوید.
همونطور که در تصویر این مطلب میبینید، به روی داشوبر شما یک سوئیچ قراردارد که 4L , 4HLock , 4H , N دارد... خودروی شما باید به صورت پیش فرض روی 4H باشد. سوزوکی گرند ویتارا، خودرویی است که تمام مدت نیرو را بین چهار چرخ تقسیم میکند.
بکسل کردن ویتارا وقتی این سوئیچ روی هر کدام از موارد جز N باشد آسیب جدی به گیربکس شما وارد میکند.
چگونه به روی N برویم ...
1- پدال های ترمز و کلاچ را همزمان نگه دارید ( در خودرو های اتوماتیک ، ترمز کافیست ) نشانگر قرمز را روی N بیاورید. سپس کمی از فشار کم کنید سوئیچ بالاتر میاید باز هم یک پله به سمت چپ بگردانید تا روی خط سفید سمت چپ N قرار بگیرد
2- تا 10 بشمارید ... پیامی پشت آمپر ظاهر میشود که در حال بررسی تغییر شرایط گیربکس هستم ... بعد از 3ثانیه چراغ قرمز رنگی با نوشته N پشت آمپر روشن میشود و چند بار بوق میزند...
3- پا را از پدال (ها) بردارید.
تست رفتن به N
برای تست کافیست خود را در دنده قرار دهید ، ماشین های دنده ای در دنده سنگین و اتوماتیک ها در D ... پا را از روی کلاچ بردارید و گاز بدهید ... اگر خودروی شما اتوماتیک است گاز بدهید ...
در صورتی که خودرو گاز خلاص بخورد یعنی به درستی در N قرار گرفته و رابط گیربکس و موتور از هم جدا شده اند ...
حالا اگر خودروی شما را بکسل کنند هم ذره ای به گیربکس شما آسیب نمیرسد...
بررسی دیگر سوئیچ ها
1- 4H » ویتارا ذاتا یک خودروی دائما چهارچرخ است و حرکت نرمال این خودرو با این وضعیت است
2- 4HLock » اگر در جاده خاکی و نسبتا سختی هستید بهتره با 4HLock به مسیر ادامه بدید ، قفل شدن چرخ ها بهم باعث میشه در صورت بالا رفتن یکی از چرخ ها و فاصله گرفتنش از زمین ، خودرو به راحتی به حالت اول خود بازگردد
3- 4LLock » دنده سنگین و 4 چهار قفل است . نهایتا میتوانید با سرعت 20-30 کیلیومتر با این سوئیچ حرکت کنید ... برای پایین آمدن از شیب های بسیار تند عالی است و جای ترمز ها را به خوبی پر میکند ( در شیب ترمز ها باعث سر خوردن خودرو شده و به دلیل داغ شدن لنت ها کارایی خود را از دست میدهند) .... از سویی دیگر این سوئیچ تمام توان موتور را به جای سرعت به نیرو محرکه تبدیل میکند و به راحتی میتوانید از چاله و گل و شل بیرون بیاید ... پیشنهاد میکند رد روزهایی که برف و یخ روی زمین هست و مجبورید مسیر های تنگ مثل خیابان فرعی یا کوچه ها را رد کنید از این دنده استفاه کنید و ترجیحا ترمز را به کار نگیرید که عاقبت خوبی ندارد.
امیدوارم مفید بوده باشه ....